perełka





A oto mój nowy nabytek. Upolowałam ostatnio filiżankę z rosyjskiej fabryki porcelany Łomonosow. Jest przepiękna, w moich ulubionych kolorach ale to czym ujęła mnie za serce to wzór ptaka, bardzo oryginalny, o zdecydowanych konturach koła a jakże delikatny i tym samym niepowtarzalny w formie. Filiżankę umieściłam na drewnianej tacy własnoręcznie ozdobionej techniką decoupage. I tutaj kolejny raz pozostałam w mojej ulubionej tonacji błękitu, niebieskiego i bieli.
Wzór holland stał się moim ulubionym.



Teraz parę słów
o historii porcelany ŁOMONOSOW

Petersburska fabryka porcelany powstała w 1744 r. na mocy dekretu córki Piotra Wielkiego - Elżbiety jako pierwsza w Rosji i trzecia w Europie krótko po odkryciu przez D.I. Winogradowa sekretu produkcji "białego złota". Winagradow pierwszy w świecie stworzył naukowe podstawy produkcji porcelany...
Początkowo zakłady specjalizowały się w drobnych przedmiotach, głównie pojemnikach na perfumy dla cesarzowej Elżbiety którymi zwykła obdarowywać swoje faworyty i wysyłać jako prezenty dla dyplomatów. Od 1750 r. rozpoczęto produkcję porcelanowych figurek przedstawiających postaci ludzi i zwierząt. Pomimo wciąż zwiększających się możliwości produkcyjnych wyroby te były dostępne tylko dla nielicznego kręgu zbliżonych do dworu szczęśliwców. W XVIII wieku wyroby porcelanowe były traktowane jako niezwykle prestiżowe i przechowywane w skarbcach wraz z innymi kosztownościami i dopiero kilkadziesiąt lat później trafiły do codziennego użytku.

Wraz z wstąpieniem Katarzyny II (1762-1796) na tron fabryka została przebudowana i otrzymała nazwę Imperialnej Fabryki Porcelany. W tym czasie głównym projektantem został utalentowany francuski artysta G. D. Rachette tworzący w tym czasie pod wpływem klasycyzmu. Z końcem XVIII wieku Rosja była w rozkwicie a Imperialna Fabryka Porcelany stała się jednym z największych przedsięwzięć gospodarczych ówczesnej Europy.

Najsłynniejsze produkty tego okresu to serwisy stołowe "Arabeskovyi", "Yakhtinskii", "Kabinetskii", zamówione przez carycę Katarzynę II składały się z ponad 1000 elementów każdy. Zawierały również rzeźby gloryfikujące dokonania imperatorowej. Alegoryczne zdobienia sławiły jej cnoty i przedstawiały wydarzenia z okresu panowania.

Syn Katarzyny II, Paweł I (1796-1801) odziedziczył po matce zamiłowanie do porcelany. Składał duże zamówienia i lubił chwalić się fabryką przed dworskimi gośćmi. W czasie panowania Pawła I serwisy obiadowe były mniej dekoracyjne i wystawne, produkowane były dla bardzo wąskiego kręgu zaprzyjaźnionych z dworem cesarskim bojarów i dyplomatów.

Od początku panowania Aleksandra I (1801 - 1825) do końca lat sześćdziesiątych XIX wieku złocenia stały się ulubionym motywem zdobniczym a sceny bitewne oraz obrazki z życia codziennego stanowiły główne elementy dekoracyjne wazonów, które dominowały pośród wyrobów fabryki w tych latach.

W latach siedemdziesiątych XIX wieku Imperialna Fabryka Porcelany zaczęła chylić się ku upadkowi i dopiero car Alexander III (1855 - 1881) i jego małżonka, duńska księżna Maria, dzięki swojemu zamiłowaniu do porcelany uratowali jej byt jednocześnie ich gusty spowodowały wprowadzenie motywów sztuki japońskiej i chińskiej do wzornictwa wyrobów manufaktury.

W 1925 roku fabryce nadano imię wielkiego rosyjskiego naukowca M. W. Łomonosowa. Czasy Związku Radzieckiego to okres zmieniających się trendów, od rewolucyjnych haseł typu "Sztuka dla mas” poprzez stalinowskie pompatyczne dekoracje godne generalissimusa i powrót do prostoty w okresie odwilży lat 60-tych aż do pełnej swobody w wyborze formy w latach osiemdziesiątych. Należy podkreślić, że przez cały czas z fabryką współpracowali najwybitniejsi radzieccy artyści, którzy dzięki swojemu indywidualnemu podejściu do tworzenia porcelanowych dzieł sztuki zapewnili fabryce niezwykłą gamę wyrobów.

Dzisiaj, Fabryka Porcelany im Łomonosowa produkuje ponad 500 wyrobów takich jak serwisy do kawy i herbaty, talerze dekoracyjne, drobne upominki, figurki, wazony itp. Większość z nich jest ręcznie malowana, co nadaje każdemu wyrobowi specyficzny, indywidualny charakter, najbardziej prestiżowe wyroby są sygnowane własnoręcznie przez twórców.

Według ekspertów z dziedziny sztuki, rosyjska porcelana z ostatnich dekad XX wieku ze swoim romantyzmem wzbogaconym o motywy kultury ludowej jest niewątpliwie żywym fenomenem sztuki europejskiej a wyroby z St. Petersburga są tego najlepszym przykładem.

informacje zaczerpnięte ze strony internetowej lomonosov.com.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz